vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Om træthed

Af John A. McDougall, M.D, 2009
(Oversættelse: Ingelotte Poulsen)

Mange opsøger deres læge med klager over træthed, men ofte finder man ingen lægelig årsag hertil. Årsagen er, at det, der ligger til grund for trætheden, er en usund kost og livsstil.

Den typiske, amerikanske kost indeholder meget kød og mange mejeriprodukter. Det er fed mad, og en fedtrig kost er skadelig på flere måder:
Kroppens primære brændstof er kulhydrater, men kød (rødt kød, fjerkræ, fisk etc.) indeholder næsten intet kulhydrat (se note 1). I mælk er det primære kulhydrat laktose, men mange mennesker kan ikke fordøje og udnytte det. Under fremstillingen af ost fermenterer (omdanner via en gæringsproces o.a.) bakterier næsten al laktosen i mælken. Og derfor lever mange amerikanere – selv de, der spiser ost – på en kost, der ikke forsyner dem med nok kulhydrater til at vedligeholde et tilstrækkeligt højt energiniveau.

Hvis man dyrker sport, kender man muligvis til kulhydraternes betydning. Før et løb fylder langdistanceløbere (marathonløbere) sig med kulhydrater (oftest i form af spaghetti og andre pastaretter). Det gør de for at fylde kroppen med let tilgængelig, rent brændstof i form af glukose, og for yderligere at fylde deres muskel- og leverceller med langkædede sukkerarter, der opbevares i cellerne i form af stoffet glukogen. Glukogenet omdannes så under marathonløbet til brugbar glukose.

Løbere, som ikke har dette glukogendepot, taler om "at ramme muren", en yderst malende beskrivelse af hvordan det føles, når man løber tør for energi.

Det kan godt være, du ikke drømmer om at vinde et marathonløb, men det er bestemt muligt at komme gennem dagen fuld af energi, blot du sørger for at fylde kulhydratdepoterne op tre eller flere gange om dagen.

En anden årsag til træthed er den sammenklistring af de røde blodlegemer, der sker efter indtagelse af et fedtrigt måltid mad. Måske har du også prøvet at springe frokosten over, fordi du har et vigtigt møde om eftermiddagen, og du erfaringsmæssigt ved, at du bliver træt og søvnig efter maden.

Så hvad sker der, når vi spiser et fedtrigt måltid? Jo, når de forskellige fedtmolekyler fra maden når til blodet, klæber de sig straks til de røde blodlegemer.

Blodlegemer, der ikke er dækket af en fedthinde, har et naturligt bevægelsesmønster, hvor de ved kontakt nærmest støder fra hinanden, ligesom de er fleksible nok til at bøje og dreje sig ud gennem selv de tyndeste kapillærer (det tyndeste, yderste af blodårenettet o.a.) i deres målrettede indsats for at bringe blod ud til alle celler i vores væv.
Men når de bliver dækket af fedt, mister de deres naturlige elasticitet. I stedet klistrer de sammen i klumper og bliver relativt stive. Den overordnede effekt er dels et nedsat iltindhold i blodet (se note 2), dels en dårligere blodcirkulation i vævet, hvilket igen opleves som muskulær træthed og mathed.

Nogle lider også af fødevareallergier, hvilket resulterer i det, der i fagsproget kaldes "spændings-trætheds-syndromet". Den mest udbredte årsag til allergi er mælk. Andre, almene kilder til allergi er æg, chokolade, kornprodukter, majs og citrusfrugter.

Når mine patienter klager over vedvarende træthed, følger jeg et trinvist behandlingssystem: Først sørger jeg for at eliminere eventuelle fysiske årsager. Jeg spørger omhyggeligt ud om baggrunden/forløbet, ligesom jeg foretager grundige helbredsundersøgelser fulgt op af relevante laboratorietester. Jeg får afklaret, om der bruges antidepressive stoffer, alkohol eller andre rusmidler, og jeg ser på forbruget af såvel håndkøbs- som receptpligtig medicin.
Medicin medfører ofte træthed, især mange former for beroligende medicin eller betablokkere, der anvendes mod forhøjet blodtryk. Hvis der tages medicin i det hele taget, bør dette som punkt et betragtes som en mulig årsag til trætheden eller de andre former for ubehag, der måtte forekomme.

Når jeg så er sikker på, at trætheden ikke skyldes fysisk sygdom eller bivirkninger fra medicin eller stoffer, ser jeg på madvanerne og livsstilen. Spises der en kulhydratrig, fedtfattig mad? Dyrkes der daglig motion, som vi i dag ved letter depression og anspændthed, og som bidrager til følelsen af at være veltilpas og fyldt af energi?

Til sidst ser jeg på de følelsesmæssige faktorer såsom depression (som kan spænde fra en mild til en alvorlig form). Ligger der emotionelle problemer til grund for trætheden, kan de skyldes dagligdags ting som familieproblemer, utilfredshed med jobbet eller økonomiske problemer. Ofte handler det simpelthen om kedsomhed og manglende livsglæde. Jeg opfordrer alle, der lever under forhold, som underminerer deres fysiske helbred og forringer deres livslyst, til at få løst situationen – og om nødvendigt få hjælp dertil. Livet er for kort (og smukt) til at spilde så meget som en eneste dag på at have det skidt fysisk eller psykisk.

Så hvis du lider af træthed råder jeg derfor til, at du: Søger læge for at eliminere eventuelle fysiske sundhedsårsager. Sørger for en sund kost og livsstil. Overvejer muligheden for fødevareallergi. Gør noget for at hver dag bliver en dejlig, produktiv dag.

Referencer:

Nieman, D. Vegetarian dietary practices and endurance performance. Am J Clin Nutr 48(3 suppl):754, 1988

Kirwan, J. Carbohydrate balance in competitive runners during successive days of intensive training. J Appl Physiol 65:2601, 1988

Editorial--Fatigue. Lancet 2:546, 1988

Evans, W. Dietary carbohydrates and endurance exercise. Am J Clin Nutr 41:1146, 1985

Editorial--Nutrition in sport. Lancet 1:1297, 1987

Kuo, P. The effect of lipemia upon coronary and peripheral arterial circulation in patients with essential hyperlipemia. Am J Med 26:68, 1959

Freidman, M. Effect of unsaturated fats upon lipemia and conjunctival circulation. A study of coronary-prone (pattern A) men. JAMA 193:882, 1965

Bahna, S. Allergies to milk. Grune & Stratton, NY, 1980, pages 67-69

Shoenfeld, Y. Walking--A Method for Rapid Improvement of Physical Fitness. JAMA 243:2062, 1980

(Oprindelig artikel fatigue, oversat med tilladelse fra Dr. McDougall)


Oversætters Note 1) Du kan slå alt om fødevarers indholdsstoffer op på denne database:
www.foodcomp.dk
Hér kan du f.eks. se kulhydrat-indholdet pr. 100 gram i:
Roastbeef: Kulhydrat= 0,3 gram, Protein= 21,7 gram, Fedt= 3,5 gram, Vand= 70,2 gram
Torskefilet, kogt: Kulhydrat= 0 gram, Protein= 18,7 gram, Fedt= 0,6 gram, Vand= 80,6 gram
Letmælk, øko.: Kulhydrat= 4,9 gram, Protein= 3,5 gram, Fedt= 1,6 gram, Vand= 89,3 gram
Ost, Emmenthaler: 1,0 gram, Protein = 28,1 gram, Fedt= 29,1 gram, Vand= 38,6 gram

Oversætters note 2): En af blodets fornemste opgaver er at transportere stoffer til kroppens celler såsom ILT, men også næringsstoffer (såsom kulhydrat), hormoner og antistoffer.  En anden ligeså så vigtig opgave er, at medføre affaldsstoffer til udskillelse (evt. via afgiftning i leveren).

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt