vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Kalcium (kalk)og knogler

Knogleskørhed og kalkudskillelse gennem urinen
© Leif Varmark, 2009. Oversat og redigeret fra Physicians Committee for Responsible Medicine's
hjemmeside.

Hvordan får man stærke og sunde knogler
Osteoporosis/knogleskørhed – udtynding af knoglevævet – er almindeligt forekommende, især hos hvide kvinder efter overgangsalderen. Årsagen er normalt ikke et utilstrækkeligt kalciumindtag. Problemet er et unormalt hurtigt kalciumtab, som forværres af følgende 5 kalcium-røvere:

1. Animalsk protein. Når forskere giver animalsk protein til frivillige forsøgspersoner og analyserer deres urin kort efter, er den fyldt med kalcium, som stammer fra knoglerne. Mekanismen er denne: Et proteinmolekyle er som en række perler på snor, og hver »perle« er en aminosyre. Når protein fordøjes, løsnes disse perler fra snoren og går over i blodet, hvor de gør blodet let syreholdigt. For at neutralisere denne syre, trækker kroppen kalcium ud af knoglerne. Det havner i urinen og bliver udskilt. En forskningsrapport trykt i American Journal of Clinical Nutrition har vist, at når forsøgspersonerne udelod kød, ost og æg fra deres kost, nedsatte de kalciumtabet gennem urinen med halvdelen.1 At skifte oksekødet ud med kylling eller fisk hjælper ikke, da disse produkter indeholder lige så meget protein som oksekød eller endog lidt mere.
2. Salt. Hvis man spreder salt på et glat fortov, opløser det isen. Hvis man drysser salt på sin mad, kan det opløse knoglerne, omend på en anden måde. Salt forøger tilsyneladende kalciumtabet via nyrerne. En gennemsnitsperson, som reducerer sit saltforbrug med halvdelen, nedsætter sit daglige kalkbehov med omkring 160 milligram.2 Korn, grøntsager, frugt og bønner indeholder meget lidt salt, medmindre det tilsættes. Snacks, dåsemad, mejeriprodukter og kød har tilbøjelighed til at hæve saltindholdet i kosten.
3. Koffein. Uanset om koffein stammer fra kaffe, te eller cola, så er det en svagt vanddrivende substans, som forårsager kalciumtab gennem nyrerne og dermed gennem urinen.3
4. Tobak. Langtidsrygere har 10 % svagere knogler og 40 % højere risiko for knoglebrud.4
5. Stillesiddende livsstil. Knogler, som ikke har noget at lave, mister deres styrke.5

Sunde kalcium-kilder
Hvis du fjerner disse kalcium-røvere fra din kost, kan du klare dig med mindre kalcium i kosten. Men du har naturligvis stadig brug for kalcium. Hvis du får for lidt kalcium, mindre end 400 milligram om dagen, får kroppen ikke det kalcium, den har brug for.

Mange mennesker forsøger at få deres kalcium fra mælk, men kun omkring 30 % af den kalcium, der findes i mejeriprodukter, kan optages af kroppen. De resterende 70 % kommer aldrig gennem tarmvæggene og bliver sendt ud igen med afføringen. Mælkeprodukter indeholder også laktosesukker og animalsk protein og ofte også spor af antibiotika og andre forurenende stoffer.

De sundeste kalcium-kilder er grøntsager og bønner (»greens and beans«). Grønne bladgrøntsager er fyldt med kalcium. 250 g broccoli indeholder 178 milligram kalcium, og kalcium i broccoli og de fleste bladgrøntsager er lettere at optage for kroppen end kalcium fra mælk. En undtagelse er spinat, som har en tendens til at holde på kalken. Bønner, linser og andre bælgfrugter er også fyldt med kalcium. Hvis du lader grønne grøntsager og bælgfrugter indgå i din daglige kost, har du to fortrinlige kilder til kalcium.

Hvis du undgår animalsk protein (kød, fjerkræ, fisk, æg og alle mælkeprodukter) samt de andre kalcium-nedbrydere, har din krop ikke brug for så meget kalk, og du vil heller ikke udskille så meget kalk i urinen.

Kilder:
1. Remer T, Manz F. Estimation of the renal net acid excretion by adults consuming diets containing variable amounts of protein. Am J Clin Nutr 1994;59:1356-61.
2. Nordin BEC, Need AG, Morris HA, Horowitz M. The nature and significance of the relationship between urinary sodium and urinary calcium in women. J Nutr 1993;123:1615-1622.
3. Massey LK, Whiting SJ. Caffeine, urinary calcium, calcium metabolism and bone. J Nutr 1993;123:1611-4.
4. Hopper JL, Seeman E. The bone density of female twins discordant for tobacco use. N Engl J Med 1994;330:387-92.
5. Mazess RB, Barden HS. Bone density in premenopausal women: effects of age, dietary intake, physical activity, smoking, and birth-control pills. Am J Clin Nutr 1991;53:132-42.


Leif Varmark arrangerer kurser i sund og sygdomsbekæmpende plantemad, ernæringslære og økologi. Yderligere oplysninger: leif.varmark@privat.dk

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt