vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Olier

Ingen olier er sunde. Olier udtrækkes fra nødder, frø og kerner. Under processen bliver sunde stoffer som ligniner (en slags kostfibre), flavonoider, anti-oxidanter, steroler og phytokemikalier holdt tilbage i nøddemassen og kommer ikke med over i olierne.

Det er stort set kun kalorierne, der kommer med. Én spiseskefuld olie, ligegyldig hvilken, indeholder ca. 500 kilojoule (i gamle dage = 120 kalorier). Olier, alle olier, er altså kalorierige, næringsfattige og uden fibre. Hvis du vil være sund, skal du gå efter præcis det modsatte: næringsrig, fiberrig og kaloriefattig mad.

Moralen er: Spis ikke olier, men hele nødder, frø og kerner, ca. 25-30 gram om dagen, hvis du vil holde den slanke linje, gerne mere, hvis du motionerer eller vil tage på i vægt. Hørfrø skal helst knuses, før de spises, da de er svært fordøjelige.

Angående Omega-forvirringen: Folk spiser alt for meget Omega 6 i forhold til Omega 3 (10-15 gange så meget). Det bedste forhold er 2-4 gange så meget Omega 6 som Omega 3. Nedenstående skema angiver de bedste olier: jo lavere tallet er under 4, jo bedre er olien:

Bedste Olier:
Hørfrøolie (0,24)
Bladmynte(perilla)olie (0,27)
Rapsolie (2,0)
Sennepsfrøolie (2,6)
Hampeolie (3,0)
Valnøddeolie (5,08)
Macadamiaolie (?)
 
Bedste Nødder, frø, kerner:
Hørfrø, Sennepsfrø, Hampefrø, Valnødder (4,2), Macadamianødder (6,3)

Andre nødder og kerner er også OK, men af andre grunde, f.eks. mandler og græskarkerner.

Omega 3-olier (ovennævnte) tåler ikke opvarmning særlig godt. Hvis man absolut vil stege sine grøntsager i olie, er de »bedste« olivenolie (den klassiske, 6/3-forhold 13,1) og avocadoolie (den fra New Zealand, 6/3-forhold 13,0). Alt bør være økologisk jomfruolie.

Det bedste er altså ikke at bruge oliedressing. Det bedste er at drysse en skefuld knust hørfrø, sesamfrø, hakkede nødder etc. ud over sin salat. Dette er også godt til müsli og brød (de kan lige klare varmen inde i brødet). Det næstbedste er at bruge hørfrøolie til dressing, men det smager ikke særligt interessant. Jeg bruger derfor macadamiaolie og valnøddeolie til mine få dressinger.

Endvidere: Steg så lidt som muligt. Kog eller damp! Det, som kan spises råt, bør spises råt. En god politik er: 500 gram rå og 500 gram kogte/dampede grøntsager om dagen.

Omega 3-olier skal i køleskab, da de er hurtige til at harskne. Det gælder ikke Omega 6-olier som olivenolie og avocadoolie.

Omega 3 beskytter bl.a. mod diabetes, hjertesygdomme, kræft og depression. DHA-tilskud kan være relevant for personer, som har svært ved at omsætte denne Omega 3-fedtsyre.

Vegetarer/veganere vil ikke komme til at mangle Omega 3-fedtsyrer, hvis de spiser a la ovenstående. Det gælder mere om at nedsætte sit Omega 6-forbrug for at nærme sig det sunde 2:1-forhold. Omega 9 behøver man ikke at bekymre sig om, da kroppen selv syntetiserer de tilstrækkelige mængder.

Min kilde er hovedsagelig den amerikanske læge og ernæringsekspert Joel Fuhrman.

http://www.drfuhrman.com/

http://www.diseaseproof.com/

Leif Varmark


Leif Varmark arrangerer kurser i sund og sygdomsbekæmpende plantemad, ernæringslære og økologi. Yderligere oplysninger: leif.varmark@privat.dk

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt