vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Myten om proteintilskud

Ifølge en artikel i Life Science viser flere undersøgelser, at du ikke har brug for proteintilskud. Kun hvis du er professionel atlet og i gang med intensiv træning, eller måske alvorlig syg af sult eller en nedbrydende sygdom, er det måske fornuftigt at anvende proteintilskud, men selv da skal behovet vurderes fra person til person.

Proteintilskud kan endda øge risikoen for nyre-, knogle- og hjertesygdomme, og medicinske forskere har i årevis advaret imod proteintilskud for de fleste mennesker.

Du har brug for protein, når du træner, især når du forsøger at opbygge muskler gennem vægtløftning eller andre former for styrketræning. Processen med at opbygge muskler indebærer skader på muskelfibre, som derefter repareres og opbygges, og det kræver mere protein.

Din kost kan levere alt det protein, du har brug for. Når du træner har du brug for ca. et gram protein per kilo du vejer, eller lidt mere.

Indtager du væsentlig mere protein, end du har brug for, kan det give alvorlige problemer. Overskud af protein er blevet sat i forbindelse med nyresvigt, knogleskørhed og hjertesygdomme. Det skyldes, at ubrugt protein cirkulerer i blodet, før det til sidst nedbrydes til biprodukter, der belaster nyrerne, og som sandsynligvis får knoglerne til at frigive calcium.

Ifølge artiklen har de seneste undersøgelser vist, at for meget protein kan forårsage betændelse og øge risikoen for tilstoppede arterier.

Hvis du alligevel bruger proteintilskud er det bedst at tage det under eller lige efter din træning, så de skadede muskler kan bruge proteinerne til reparation.

Kilde: Protein Supplement Myth Revealed by Body of Work af Christopher Wanjek LifeScience 02.02.2010

Kommentar:

Meget tyder på, at kroppen kan klare sig med langt mindre protein, end mange tror. Det kan tage lidt tid, før kroppen har vænnet sig til et meget lavt proteinindhold i kosten, men ca. ½ gram protein per kilo kropsvægt vil sandsynligvis være nok for de fleste mennesker.

Selv om vi antager, at en person vil klare sig bedst med 1-1½ gram protein per kg vægt, hvis vedkommende styrketræner, er det en mængde, de fleste allerede får gennem kosten. Selv en veganerkost, der er helt fri for animalske fødevarer, kan let tilvejebringe den mængde eller mere.

I forhold til kalorieindholdet er selv en del grønsager rimelig proteinrige.

Proteiners "værdi" er ikke den samme — og kilder til protein med en god balance af essentielle aminosyrer (proteinernes byggesten) udnyttes bedst — men det er i de fleste tilfælde uden betydning, eftersom langt de fleste menneskers kost allerede indeholder mere end nok protein.

Der er ingen grund til at spise kød eller andre animalske fødevarer, får at få mere protein.

Du kan let få nok protein fra vegetabilske fødevarer.

Selv en halvdårlig vegetarkost vil næsten altid indeholde nok protein, og vegetarkosten kan sammensættes, så den er velegnet til at opbygge muskler i forbindelse med vægttræning.

Du kan se proteinindholdet i forskellige fødevarer på www.kalorietabel.dk

Det er en almindelig misforståelse, at du kan opbygge muskler ved at indtage protein. Muskler opbygges/vokser, når de udsættes for belastning.

Kroppen skal bruge nok protein til at genopbygge/bygge muskler, men mere end nok protein gavner ingenting. Overskud af protein skal blot udskilles fra kroppen igen, og det er ikke sundt at belaste kroppen med mere protein, end den kan bruge, især ikke animalsk protein.

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt