vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Vegetarkost er god slankemad

Der er naturligvis undtagelser, men generelt set er vegetarer slankere og sundere end kødspisere. Fx viste et studie af 55.459 kvinder, at kvinder, der spiser lidt eller intet kød, er mindre tilbøjelige til at være overvægtige sammenlignet med kødspisere. Gruppen af vegetarer inkluderede både kvinder, der ikke spiste kød, fjerkræ, fisk eller æg, men mejeriprodukter, samt kvinder der sagde, at de af og til spiste fisk eller æg. Gruppen af veganere indtog ingen animalske fødevarer, heller ikke mælk og mejeriprodukter.

De kvinder, der var veganere, var 2/3 mindre tilbøjelige til at være overvægtige eller fede, mens de kvinder der var vegetarer eller næsten vegetarer var ca. halvt så tilbøjelige til at være overvægtige sammenlignet med kødspisere. Dette gjaldt endog selv om andre faktorer som alder, motion og den totale indtagelse af kalorier blev taget med i betragtning.

Derfor konkluderede forskerne, at det kan hjælpe overvægtige at erstatte nogle af de animalske fødevarer, de spiser, med vegetabilske fødevarer.1)

En anden undersøgelse, hvor der kun var kvindelige deltagere, viste, at jo mere kød kvinder spiser, desto højere er deres fedtprocent, og kvinder som spiser meget kød er tilbøjelige til at veje mere, end kvinder der ikke gør. I studiet blev kvinderne delt op i tre grupper efter hvor meget kød de spiste. Undersøgelsen viste:

  • Mere end halvdelen (52,8 %) af de kvinder der spiste meget kød var svært overvægtige (de havde mere end 35 % kropsfedt).
  • 37,3 % af kvinderne, der spiste moderate mængder kød, var svært overvægtige.
  • Blot 18,6 % af kvinderne, der kun spiste lidt kød var svært overvægtige.

Forskerne pointerer, at vegetarer og semi-vegetarer (mennesker der spiser vegetarisk det meste af tiden) konsekvent har vist sig at være slankere end kødspisere.2)

Vegetarkost gør det lettere at bevare et vægttab

En anden fordel ved vegetarkosten er, at den sandsynligvis vil gøre det lettere for dig, at holde vægten nede, når du har tabt dig. Det viser en undersøgelse, hvor forskere studerede kostvaner hos 21.966 mennesker over en periode på 5 år. I gennemsnit tog deltagerne to kilo på i løbet af de fem år, men den laveste vægtforøgelse forekom hos dem, der havde ændret deres kost til at indeholde færrest animalske fødevarer – veganere (vegetarer som undgår alle former for animalske fødevarer) viste derfor mindst forøgelse i vægten, og hos kødspisere steg vægten mest.3)

Vegetarkost kan give vægttab uden motion eller mindre mad

Der ser endog ud til at være endnu en fordel ved at tabe sig med en vegetarkost. Hvis du gerne vil tabe dig, uden du behøver at dyrke ekstra motion, uden du behøver at tælle kalorier og uden du behøver at spise mindre portioner mad, viser en undersøgelse, at det faktisk er muligt! Det kræver dog, at du er villig til at ændre din kost til en fedtfattig veganerkost — altså en kost helt uden kød, fjerkræ, æg, fisk eller mejeriprodukter. 

64 overvægtige kvinder blev tilfældigt opdelt i to grupper, som enten spiste en fedtfattig veganerkost eller en mere moderat fedtfattig diæt, der bl.a. anvendes til at sænke kolesteroltallet. (National Cholesterol Education Program guidelines). Gruppen med veganere tabte i gennemsnit 5,9 kg på 14 uger, sammenlignet med 3,6 kg i kontrolgruppen. Vægttabet i veganergruppen kan delvist tilskrives, at planteføde generelt er kaloriefattig. I tillæg til dette viste veganergruppen en 16 % forøgelse i deres "efter-måltid kalorieforbrænding", også kaldet den termiske virkning af maden. Dette ser igen ud til at være forårsaget af det faktum, at insulinaktiviteten blev forbedret med 24 %. Forbedret insulinsensitivitet sikrer, at næringsstoffer hurtigere kommer ind i kroppens celler og bliver omdannet til varme i stedet for fedt.4)

Vegetarkost giver bedre vægtkontrol og sundhed

En anden undersøgelse viser, at veganerkost både giver bedre vægtkontrol og forbedrer sundheden. 99 voksne med type 2 diabetes blev tilfældigt delt op i to grupper og fulgte i 22 uger enten en fedtfattig veganerkost eller den kost, som den amerikanske diabetes forening anbefaler. Det viste sig, at en en fedtfattig veganerkost er forbundet med en bedre kvalitet af kosten, bedre vægtkontrol og bedre glukosekontrol sammenlignet med den kost, som den amerikanske diabetesforening (ADA) anbefaler.

Veganergruppen indtog flere kulhydrater, kostfibre og mange andre næringsstoffer. De tabte sig også mere og udviste en bedre glukosekontrol sammenlignet med ADA gruppen. Undersøgelsen tyder på, at en veganerkost på længere sigt reducerer risikoen for kroniske sygdomme, især hjertekarsygdomme hos mennesker med type 2 diabetes.5)

Selv om en veganerkost nok er for langt fra den kost, de fleste umiddelbart har lyst til at spise, er det i det mindste værd at overveje at komme tættere på en sund veganerkost — altså bl.a. inkludere mange grønsager, frugter, bælgfrugter og fuldkornsprodukter i kosten, og udelade så mange animalske fødevarer, som du kan overkomme.

Fordelene ved at udelade eller begrænse animalske fødevarer fra kosten er mange, og faktisk har det vist sig …

Det er ikke så svært endda at skifte til veganerkost

Mange syntes umiddelbart, at det virker uoverskueligt at skifte fra en almindelig kost til at spise en plantebaseret veganerkost, men det kan være lettere end det umiddelbart ser ud til. I et forsøg med overvægtige kvinder sagde de fleste, som fik en veganerkost, at de nød kosten. De fleste af kvinderne sagde, at de næsten eller helt var vant til veganerkosten efter 14 uger og planlagde at fortsætte med veganerkost i fremtiden — i hvert fald det meste af tiden. Ikke nok med det, kvinder som kun spiste en veganerkost tabte sig i gennemsnit 6-7 kg mere end de kvinder, som fulgte en almindelige fedtfattig kostplan.

Undersøgelsens forfatter — Dr. Neal D. Barnard fra the Physicians Committee for Responsible Medicine i Washington, DC, — forklarede at mange mennesker finder det lettere helt at udelade kød og animalske fødevarer, frem for at forsøge at begrænse indtagelsen som del af en almindelig fedtfattig kostplan. Efter ca. tre uger kun på veganerkost vil mange menneskers smag nemlig tilpasse sig, og de ønsker ikke at vende tilbage til de gamle vaner.

For at undersøge, hvordan mennesker ville klare at skifte til en veganerkost, bad Barnard og hans kollegaer 64 overvægtige kvinder om at prøve en fedtfattig veganerkost — en kost som udelukker alle animalske fødevarer, nødder, avocado og andre fede fødevarer — i 14 uger. Resten af kvinderne fulgte en traditionel fedtfattig kost, som inkluderede animalske fødevarer. Forskerne satte ingen begrænsninger på kalorier eller portionsstørrelser, og deltagerne kunne spise tilladte desserter så tit, de ønskede. Deltagerne som var på 100 % veganerkost, tog også et tilskud af vitamin B12, som ikke findes i vegetabilske fødevarer.

De overvægtige kvinder deltog i ugentlige møder vedr. deres diæt, og modtog instruktioner, tips og ideer til opskrifter. Efter 14 uger sagde 93 % af dem på veganerkost, at deres kost var god, nogenlunde god eller ekstrem god. Næsten 90 % sagde, at de planlagde at fortsætte med diæten efter eksperimentet.6)


Referencer:

1) PK Newby, Katherine L Tucker, and Alicja Wolk
Risk of overweight and obesity among semivegetarian, lactovegetarian, and vegan women
American Journal of Clinical Nutrition, juni 2005. 81: 1267-1274.

2) The American College of Sports Medicine. May 30, 2007

3) M Rosell, P Appleby, E Spencer og Tim Key
Weight gain over 5 years in 21 966 meat-eating, fish-eating, vegetarian, and vegan men and women in EPIC-Oxford
International Journal of Obesity (2006) 30, 1389–1396. doi:10.1038/sj.ijo.0803305

4) Barnard ND, Scialli AR, Turner-McGrievy G, Lanou AJ, Glass J.
The effects of a low-fat, plant-based dietary intervention on body weight, metabolism, and insulin sensitivity.
American Journal of Medicin 2005;118:991-997)

5) Changes in nutrient intake and dietary quality among participants with type 2 diabetes following a low-fat vegan diet or a conventional diabetes diet for 22 weeks. American Dietetic Association. Volume 108, Issue 10, Pages 1636-1645 (October 2008)

6) Barnard, Neal D.; Scialli, Anthony R.; Turner-McGrievy, Gabrielle; Lanou, Amy J.
In a randomized, controlled trial in well-educated, postmenopausal women, the acceptability of a low-fat vegan diet was compared to a more moderate low-fat diet. The acceptability of both diets was high and not demonstrably different.
Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation and Prevention. 24(4):229-235, July/August 2004.

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt