vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Fedt med det grønne

Det kan være en god idé, at tilsætte avocado, oliven, nødder og/eller frø til råkostsalaten. En råkostsalat med lidt fedt hjælper nemlig kroppen med at optage visse gavnlige stoffer i grøntsagerne. Det gælder nogle af de vigtige karotenoider.

Karotenoider er en gruppe naturlige plantefarvestoffer, der bl.a. virker som antioxidanter.

Beta-karoten (fx det orange farvestof i gulerødder) er det bedst kendte karotenoid, men der findes over 500 karotenoider, hvoraf flere regnes for at have gavnlige virkninger i kroppen.

Større mængder karotenoider finder du fx i gulerødder, tomater,
grønne bladgrøntsager, broccoli og rosenkål og i mange bær og frugter, fx jordbær og melon. Det høje indhold af karotenoider er en af mange grunde til, at det er så sundt at spise meget frugt og grønt.

Når du spiser tomater og andre røde frugter og grøntsager får du
lycopen, et karotenoid med en stærkere antioxidativ virkning end de fleste andre kendte karotenoider.

Høj indtagelse af lutein, en anden vigtig karotenoid, er bl.a. sat i
forbindelse med nedsat risiko for katarakt (grå stær).

Lutein er et naturligt farvestof med en stærk gul farve. Det virker som en antioxidant og beskytter cellerne mod de skadelige frie radikaler. Lutein findes i mange frugter og grøntsager. Spinat, broccoli og grønkål er fx rige på lutein.

Generelt er frugt og grønt med stærke farver rige på karotenoider. Det
er sandsynligvis også nogle af de sundeste fødevarer vi har!

Avocado i salaten øger optagelsen af karotenoider.

Et studie har vist, at avocado hjælper kroppen med at optage
betydeligt mere karotenoider fra frugt og grøntsager.1)

Deltagerne i forsøget, der fik salsa med avocado, optog 4,4 gange så meget lycopen og 2,6 gange så meget beta-karoten sammenlignet med de deltagere i studiet, der ikke spiste avocado sammen med salsaen.

Enten 150 gram avocado eller 24 gram avocadoolie i salat øgede på lignende måde optagelsen af alfa-karoten, beta-karoten og lutein. Når avocado blev tilsat salaten blev 7,2 gange så meget alfa-karoten, 15,3 gange så meget beta-karoten og 5,1 gange så meget lutein optaget i blodet, sammenlignet med når salaten ikke indeholdt avocado eller avocadoolie.

Deltagerne der indtog en råkostsalat med 75 gram avocado optog 8,3 gange mere alfa-karoten og 13,6 gange mere beta-karoten og 4,3 gange mere lutein.

Avocado indeholder sunde umættede fedtsyrer, omega-3, gavnlige antioxidanter og andre vigtige plantestoffer — fx E-vitamin, lutein, kostfibre og magnesium. Altså et sundere alternativ til almindelig dressing og olier.

Det letter ikke alene optagelsen af karotenoider, at tilsætte sunde fedtrige fødevarer til råkostsalaten, det kan også forbedre smagen. Og det er naturligvis lettere at spise mange grøntsager, når de smager godt. Derfor har det stor betydning, at du finder måder at tilberede og servere grøntsager på, som du holder af.

Det sunde fedt fra oliven, avocado, nødder og frø er langt bedre for dig end de købe-dressinger og vegetabilske olier mange normalt bruger.

Avocado er fx glimrende i salaten, bl.a. som små tern eller i form af en hjemmelavet dressing med avocado.


1) nlu, N.Z., Bohn, T., Clinton, S.K., & Schwartz, S.J. (2005). Carotenoid absorption from salad and salsa by
humans is enhanced by the addition of avocado or avocado oil. Journal of Nutrition, 135, 431-436

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt