vegetarbladet - Gå til forsiden
Artikler|Sygdom & Sundhed|Fødevarer|Næringsstoffer|Mad & Opskrifter|Miljø & Klima|Succes med vegetarkost|
Vegetarbladet er også et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her
Skriv til john@nomedica.dk, hvis du evt. ønsker at annoncere på vegetarbladet.dk

Mere Vegetar Light er på 218 sider og spækket med fedtfattige retter, billeder, tips og inspiration. Bogen indeholder 129 lækre vegetaropskrifter, der byder på noget for alle.

Mere Vegetar Light er også et bud på lækker vegetarmad til dem, der ønsker at holde øje med vægten. Læs mere >>

 

Madafhængighed - Hvorfor er det så svært at spise sundt?

Af Alan Goldhamer, D.C. og Jennifer Marano, D.C.

I dag erkender de fleste mennesker, at narkotika er vanedannende — inklusive nikotin, alkohol, koffein og kokain.

Det er almindeligt kendt, at det giver fysisk afhængighed, hvis vi gentagne gange udsætter os for disse stoffer, og konsekvensen af en sådan afhængighed kan være katastrofal.

At slippe ud af nydelsesfælden (the pleasure trap), som afhængighed kan være, kan være utroligt svært.

Selv de bedste afvænningsprogrammer slår fejl for langt de fleste misbrugere. Som eksempel kan nævnes, at de bedste afvænningsprogrammer for alkoholikere inkluderer 30 dages indlæggelse efterfulgt af 90 dages ambulant daglig behandling i et 12-trinsprogram. Ud af de mest motiverede, som gennemfører programmet, mislykkes afvænningen alligevel for 70 % af misbrugerne.

I modsætning til narkotika, der tages frivilligt, er mad livsnødvendigt. Visse fødevarer, især meget forarbejdede og stimulerende fødevarer, fremkalder reaktioner, der ligner afhængighed. Ikke alle mennesker reagerer med afhængighed over for meget raffinerede fødevarer — og de, som bliver afhængige, reagerer ikke nødvendigvis helt ens.

Madafhængighedsfælden er ofte skjult og meget vanskelig at slippe ud af.

Det mest almindelige resultat er fedme. Medicinsk behandling af fedme har en lavere helbredelsesprocent end de fleste kræftformer, og de fleste studier viser tilbagefald i mere end 90 % af tilfældene.

Nøglen til at forstå madafhængighed er at forstå egenskaberne ved stærkt forarbejdede og raffinerede fødevarer.

Naturlige fødevarer indeholder ikke kun kulhydrater, protein og fedt, men også fibre og vand.

Når fødevarer raffineres, omdannes eller fjernes fibre og vand ofte, som det fx sker ved fremstilling af mel, hvor kornet males til et meget fint pulver. Denne proces gør kulhydraterne i kornet meget lettere at optage for kroppen.

En anden teknik i forarbejdning af fødevarer er at isolere og opkoncentrere en enkelt bestanddel af føden, som vi ser det i fremstillingen af olier eller sukker. Når den ønskede bestanddel er udskilt fra det naturlige indhold af fibre, vand og andre næringsstoffer, øges risikoen samtidig for, at man overspiser. Denne virkning forstærkes yderligere ved, at den kunstigt koncentrerede smag af den isolerede bestanddel virker meget stimulerende på vores smagsløg.

Når vi mennesker (eller dyr) spiser højkoncentrerede og raffinerede fødevarer — inklusive olie, sukker og melprodukter — stimulerer vi kunstigt produktionen af dopamin i hjernen. Dopamin er det neurokemiske stof, som er tættest forbundet med nydelse.

Jo mere højkoncentreret maden er (kalorietæthed eller kcal./kg), desto mere dopamin udskiller hjernen, desto bedre “smager” maden, og desto mere effektiv bliver nydelsesfælden.

Desuden er kunstigt opkoncentrerede fødevarer frarøvet det komplette næringsmæssige indhold, inklusive kostfibre, der tænder for de mæthedsmekanismer i hjernen, der giver os fornemmelsen af, at vi har fået nok, og regulerer den totale kalorieindtagelse.

Når mæthedsfølelsen ikke stimuleres normalt, bliver overspisning uundgåelig, og risikoen for fedme øges. Når det påstås i reklamerne: “Jeg vil vædde på, at du ikke kan nøjes med én” — er det ikke bare pjat!

Over 2/3 af voksne i USA er nu overvægtige eller fede. Fedmeepidemien i vores industrialiserede samfund er resultatet af madafhængighedsfælden og den efterfølgende overspisning.

En af årsagerne til at det er så svært for nogle at slippe ud af madafhængigheden (eller mad-nydelsesfælden), er troen på ideen om mådehold. Den almindelige holdning er, at “alt med måde” er sundt.

Nogle mennesker kan spise moderate mængder af raffinerede fødevarer, men har du vægtproblemer, er DU sandsynligvis ikke en af dem. Når det handler om afhængighed, er mådehold IKKE løsningen.

Vi anbefaler jo ikke alkoholikere at “drikke med måde”. Ej heller at hælde deres alkohol i et mindre glas for at mindske overforbruget, eller sætte glasset ned mellem små mundfulde. Vi anbefaler dem heller ikke udelukkende at drikke øl og vin, eller huske at tælle deres genstande. Alligevel holder de fleste alkoholikere stædigt fast på, at de kan fortsætte med at drikke moderat, men erfaringen vil hurtigt vise, at de tager fejl. Vi råder ikke alkoholikere til at drikke i moderate mængder, fordi DET VIRKER IKKE!

Overvægtige, som er fanget i madafhængighedsfælden, bliver fortalt, at de bare skal tage sig sammen eller tygge deres mad bedre, lægge kniv og gaffel ned mellem hver bid osv. Kort sagt — de får besked på at spise med måde. For madafhængige er denne strategi dømt til at mislykkes, nøjagtig som den gør for narkomaner.

Den 100 % effektive behandling af alkoholisme indbefatter nul alkohol. Den 100 % effektive behandling af madafhængighed med deraf følgende fedme, indbefatter udelukkelsen af stærkt raffinerede fødevarer, som kan snyde mæthedsmekanismerne i hjernen, og resultere i den kunstige stimulering af dopamin, som igen giver rare fornemmelser af nydelse og velbehag.

Den mest effektive måde at tabe sig på og genopbygge et godt helbred er, at tilegne sig en sundhedsfremmende kost baseret på rigelige mængder friske frugter og grønsager, og en vekslende mængde rå nødder og frø, minimalt forarbejdede stivelsesrige grøntsager (inkl. kartofler, yams, squash mv.) hele korn (brune ris, hirse, quinoa — men IKKE melprodukter) og bønner (linser, ærter osv.). Hel eller delvis udelukkelse af alle animalske produkter anbefales også af helbredsmæssige årsager, der ikke nødvendigvis er relateret til nydelsesfælden.

En sådan helsefremmende kost kombineret med tilstrækkelig søvn og motion, vil resultere i en normalisering af vægten. De fleste overvægtige, som indfører denne livsstil, vil tabe ½-1 kilo om ugen.

Veganere bør desuden sikre sig tilstrækkelig indtagelse af B12-vitamin samt en passende mængde solskin for at danne nok D-vitamin.

Ligesom mange alkoholikere finder det svært “bare at stoppe med at drikke”, kæmper mange overvægtige med at indføre og fastholde en sundhedsfremmende kost.

Alle slags misbrugere har ofte gavn af en “time out” i sundhedsfremmende omgivelser, som udelukker de forstyrrelser og fristelser, der forbindes med moderne levevis. I tillæg til sundshedsfremmende omgivelser, kan en periode med vandfaste-kur under lægelig kontrol også vise sig at være effektiv. Faste kan rense dine smagsløg og hjælpe med at “nulstille” appetitreguleringen (nogenlunde som når du genstarter din computer).

Mange føler, at en faste er mest effektiv EFTER en længere periode med sunde kostvaner. Jo længere tid du har haft meget sunde kostvaner FØR en faste, jo mere effektiv synes fasten at være i relation til at fremme en genvindelse af optimal sundhed.

Besøg www.healthpromoting.com for mere information.

Alan Goldhamer, D.C., er stifteren af TrueNorth Health Center i Californien. Han er medlem af the Board of Directors og er livsmedlem af National Health Association. Dr. Goldhamer er forfatteren til Health Promoting Cookbook og medforfatter til The Pleasure Trap. Jennifer Marano, D.C., er medstifter af TrueNorth Health Center.

Oversættelse: Ea Hanberg. Korrektur: Eva Kristensen m.fl.

Kommentar

Jeg har kort beskrevet vandfaste i bogen ”Hvordan Rask?”, og noget om afhængighed — og hvordan man kommer ud af den — i bogen ”Kunsten at ændre vaner”. Begge bøger kan købes her.

De kan også lånes på biblioteket.

På engelsk kan du købe bogen ”The Pleasure Trap” af Douglas J. Lisle, Ph.D. og Alan Goldhamer, D.C. Den kan givetvis også bestilles hjem via biblioteket.

Som beskrevet i artiklen er den bedste (og ofte den eneste) løsning på AFHÆNGIGHED af usunde fødevarer og kostvaner, stimulanser o.l. at være 100 % konsekvent.

Det er fx som regel også lettere at blive vegetar ved konsekvent at udelukke alle animalske fødevarer fra kosten med det samme, frem for gradvist at spise mindre kød og andre animalske fødevarer.

Vær blot forberedt på, at en ”kold tyrker” i nogle tilfælde kan give ubehagelige symptomer og afsavn, men det tager som regel blot få dage at blive ”afvænnet”, hvis du er konsekvent.

Du kan hurtigt vænne dig til de sunde kostvaner.

(Ovenstående kommentar af John Buhl. Indsend også gerne dine kommentarer til artikler i bladet: john@nomedica.dk)

Kilder og vigtige links til hjemmesider med relation til veganerkost:

Juel Fuhrman, M.D. Foredrag, workshop og især bøgerne: Fasting and Eating for Health – a Medical Doctors Program for Conquering Disease og Eat to Live.
Hans hjemmeside
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. fra Cornell University i USA: Bogen The China Study samt hans foredrag og artikler om sammenhæng mellem kostvaner, sundhed og levealder. http://www.tcolincampbell.org  

Dean Ornish, M.D. PMRI. Preventive Medicine Research Institute. Bøger, forskning, artikler, foredrag.
http://www.pmri.org/index.html  

John McDougall, M.D. Founder and Director, McDougall Wellness Center. Hans bøger, nyhedsbreve og artikler. http://www.drmcdougall.com/

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D.
Hans bog Prevent and Reverse Heart Disease samt artikler og foredrag.
http://www.heartattackproof.com   

Neal D. Barnard, M.D. Bøger, foredrag, artikler, samt artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.nealbarnard.org

PCRM. Artikler mv. fra Physicians Committee for Responsible Medicine. http://www.pcrm.org/  

William Harris, M.D. The Scientific Basis of Vegetarianism.
http://vegsource.com/harris/

Michael Greger, M.D. Bøger, artikler og videoer.
http://www.veganmd.org

Michael Klaper, M.D. Institute of Nutritional Education and Research. http://doctorklaper.com

Leila Masson. MD, MPH, FRACP, DTMH, IBCLC. Børnelæge. Specialist i Autisme, ADHD o.l. Artikler, foredrag, interviews.
http://leilamasson.com

John Robbins. Bøger, film, intervies, artikler. http://www.johnrobbins.info 

Jeff Novick, RD, MS, LD, LN. Artikler, foredrag, bøger. Hjemmeside

Julieanna Hever, RD, MS, CPT. Bøger, artikler, interviews, opskrifter mv.
Hendes Hjemmesider:
http://www.plantbaseddietitian.com  
http://www.goingveg.net
Hendes blog
Hun er Executive Director på EarthSave, International: http://www.earthsave.org 

Vesanto Melina RD, Bøger og artikler.
http://www.nutrispeak.com

Brenda Davis. Diætist. Bøger, opskrifter, artikler.
http://www.brendadavisrd.com

Rip Esselstyn. Engiene2diet. Dramatisk fald i kolesteroltal. Vægttab mv. Foredrag, bog.
http://www.theengine2diet.com

Ruth Heidrich, Ph.D. Bøger, artikler, videoer, foredrag.
http://www.vegsource.com/heidrich

Suzanne Havala Hobbs, Dr.PH., M.S., R.D. University of North Carolina at Chapel Hill. Bøger, artikler. http://onthetable.typepad.com

Virginia Messina, M.P.H., R.D. Nutrition Matters, Inc. http://www.theveganrd.com/

Milton Mills, M.D. Gilead Medical Group Artikel.

Hans Diehl, DrHSc, MPH. Founder-Director, Coronary Health Improvement Project. Lifestyle Medicine Institute. http://www.chiphealth.com

Om Naturlig Hygiejne (veganerkost, vandfaste, kostkombinering, rå mad):

Alan Goldhamer, D.C. Artikler og foredrag, samt bøgerne The Health Promoting Cookbook og The Pleassure Trap.
http://www.healthpromoting.com  

Herbert M. Shelton. Artikler og bøger. Især bøgerne Natural Hygiene: The Pristine Way of Life; Health for the Millions; Fasting for the Health of It; The Science and Fine Art of food and Nutrition; The Science and Fine art of Natural Hygiene; Fasting Can Save Your Life; Fasting and Renewal of Life; Superior Nutrition. Lidt om ham her.

Keki Sidhwa. Bøger, artikler og forelæsninger om Naturlig Hygiejne. http://www.drsidhwa.com

Connie Sanchez N.D. Foredrag og artikler om Naturlig Hygiejne. Faste mv. http://www.thenutritiondoc.com

Alec og Nejla Burton. Artikler og forelæsninger om sund kost, faste og Naturlig Hygiejne.
http://www.alecburton.com

D.J. Scott. Artikler og foredrag om vandfaste, veganerkost og Naturlig Hygiejne. Hans hjemmeside.

Dauglas Graham. Bøger og artikler om veganerkost, Naturlig Hygiejne, rå mad og vandfaste. http://foodnsport.com


 

Her finder du links til nogle af de bedste og mest relevante hjemmesider på engelsk om, hvordan en sund veganerkost kan forebygge og helbrede:

Juel Fuhrman, M.D.
Hans hjemmeside 
Hans blog

T. Colin Campell, Ph.D. 

Dean Ornish, M.D.

John McDougall, M.D.

Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. 

Neal D. Barnard, M.D.
http://www.nealbarnard.org/
http://www.pcrm.org/

Og ikke mindst: NutritionMD

©2018 Vegetarbladet.dk Brugerbetingelser  | Om Vegetarbladet | Kontakt